Тук ще бъдат събирани идеи, които периодично се проявяват, повтарят или променят, т.е. превърнати са в цели.
След всяка от идеите има списък от конкретните й проявления:
• текстове (стихотворения, разкази или цели жанрове...)
• действия (умозрителни действия, жестове, манифести...)
• събития (инициативи, четения, проекти за изложби...)
І. Литературата не е само текст, но и „Дело, действие“
• Създаване и публикуване на цикъла „I. Входове: мисъл, слово, дело” в стихосбирката „:беше...” (2022)
• Сформиране на „π“ и съставяне на ΧΑΟΣ (редакторски манифест) (2015). В групата π участват: Камелия Спасова, Огнян Касабов, Юнуз М. Юнуз, ВБВ, Димитър Божков и Мария Калинова. Фотографиите са на Яна Лозева.
• Създаване на инициативата „Отворена литература“ (2011-2012). Сайт, анкети, обобщения и карта на всички най-важни литературни сценични събития през нулевото десетилетие (2000-2010). Идея на Камелия Спасова и Мария Калинова.
• ВБВ е всъщност пишеща машина, вж. книгата „Ще:“ (2011);
• Представленията [акорд:еон], „точка срещу точка“ (2010-2011). Пърформанс за текстове и акордеони; съвместно с Веселка Тончева, Андрония Попова, Камелия Спасова, Мария Калинова, Георги Господинов, Димитър Кенаров, Веселина Калинова, fragile и др.
• Инициативата „Литературен квартет“ (2010). Съвместно с Културния център на СУ „Св. Климент Охридски“;
• Инициативата „Градски четения“ (2009). Създаване на първия литературен флашмоб; съвместно с Мария Калинова и Камелия Спасова;
• Инциативата „Литурне“ (2005). Улични четения с шапка и микрофон; съвместно с Александър Мануилов, Ангел Игов, Димитър Кенаров, Петър Чухов и много други;
|
|
ІІ. Литературата е по-конкретно „Редактиране“
• В Туитър изпробвам минималната форма на редактиране - цитирането. През маргиналния хендъл @metergeweorc публикувам (2020) регулярно мозайка от кратки откъси, които преобразуват вече публикувани стихотворения.
• Съставяне на редакторския манифест ΧΑΟΣ (2015). Участват: Камелия Спасова, Огнян Касабов, Юнуз М. Юнуз, ВБВ, Димитър Божков и Мария Калинова. Фотографиите са на Яна Лозева.
• Преводи и редакции: Дада манифести (2011), Пол ван Остайен (2011, фламандски), комикс "Разлики в картинки" (2010), Хорхе Луис Борхес (2008, испански и английски), Велимир Хлебников (2006, руски), Еугениус Алишанка (2002, литовски);
• Гост-редактор в "Литературен вестник" (2011, 2012, 2015) - съвместно с Мария Калинова и Камелия Спасова;
• Въвеждане на жанра „буквеник“ (2002). Това е една тайна (жанрова) среща на авторството, редактирането и четенето;
• Създаване на Ред.гру (1998);
... + Антология „Градски четения“ (предстоящо).
... + Публиката и читателите като редактори (предстоящо); |
|
ІІІ. Литературата е географско-културната периферия, която може да се нарече „Щ.“
• Създаване на цикъла „III. Произходи: етнически, геологически, научни и административни пътеписи“, публикуван в последната стихосбирка „: беше...“ (2022);
• Книгата „Ще:“ (2011); най-вече с предпоследната част от въведението - „Щ. представяне“ и с централния си текст „Щ.“.
• Буквата-герой „Щ.“ (1996). Буквата се е появявала в различни текстове - Дневникъ, Остранен взгляд, Беларус-приказка;
• Литературата като невидима близка периферия (1999). Географско описание в различни текстове - Остранен взгляд, Кавказ, Тишпиштил, Югоизток; |
|
ІV. Литературата е „Букволизъм“
• Манифестът „За Букволистите“ (2002). Срещата на текста (буквата) и действителността (буквалното);
• Борбата срещу метафората (2000). Книгата „Е:то.“ и следващи текстове; |
|
vbv.bg |